Viisi vuotta PalkkaOnlinea – Kasvutarina ja opit matkan varrelta 

PalkkaOnline perustettiin vuonna 2019 tavoitteena tarjota kevytyrittäjille ja heidän asiakkailleen yksinkertainen ja helppokäyttöinen palvelu. Ensimmäinen varsinainen sovellusversio julkaistiin vuonna 2021 ja tänään PalkkaOnline työllistää välillisesti toista kymmentä asiantuntijaa kehityksen, markkinoinnin ja myynnin parissa. 

Kysyimme toimitusjohtaja Petteri Räsäseltä viiden vuoden taipaleen merkittävistä hetkistä ja opituista asioista. 

Miten PalkkaOnline sai alkunsa? 

”Halusimme luoda kevytyrittäjille aidosti helpon ja sujuvan palvelun, jossa ei olisi ylimääräistä byrokratiaa. Kevytyrittäjyyden suosion kasvaessa näimme selkeän tarpeen fiksummalle ratkaisulle, jossa asiakas voi keskittyä omaan työhönsä ilman huolta hallinnollisista asioista.” 

Mitkä ovat olleet suurimmat haasteet? 

”Teknologian kehittäminen on ollut sekä suurin haaste että vahvuus. On ollut todella tärkeää, että olemme saaneet rekrytoitua oikeat ihmiset, joiden avulla oma teknologiatiimimme on voinut kehittää palvelua oikeaan suuntaan. Myös resurssien kohdentaminen on ollut jatkuva oppimisprosessi – mitä tehdään ensin ja mikä voi odottaa?” 

Minkä neuvon antaisit itsellesi, jos voisit palata viiden vuoden taakse? 

”Ei pidä hätiköidä. On tärkeää pitää katse strategisessa päämäärässä, vaikka matkalla tulee vastaan haasteita. Joskus on ollut turhaa poukkoilua, mutta lopulta keskittyminen ydintehtävään – kevytyrittäjyyden tekemiseen helpoksi ja turvalliseksi – on ollut avain menestykseen.” 

Mitä olette oppineet matkan varrella? 

”Vastuullisuus ja turvallisuus ovat nousseet todella tärkeiksi. Olemme myös huomanneet, että kevytyrittäjät arvostavat nopeaa ja asiantuntevaa asiakaspalvelua. Meille on ollut myös silmiä avaavaa huomata, kuinka monessa paikassa toimitaan vastuuttomasti. Me taas olemme halunneet panostaa vakuuttamiseen ja ’avaimet käteen’ -periaatteeseen, jotta kevytyrittäjät voivat keskittyä olennaiseen.” 

Mitä tulevaisuuden haasteita odotatte? 

”Kasvu tuo omat haasteensa, ja yksi tärkeimmistä tehtävistämme on pitää oma tiimi yhtenäisenä ja motivoituneena. Olemme panostaneet paljon workshoppeihin ja kehityspäiviin, jotta kaikki kulkevat samaan suuntaan.” 

Onko jotain, mitä haluaisit sanoa asiakkaille? 

”Kiitos kaikille kevytyrittäjille ja asiakkaillemme. On ollut hienoa seurata, kuinka monet ovat tyytyväisiä palveluumme. Palvelulupauksen pitäminen on meille kunnia-asia ja aiomme jatkaa työtämme entistä parempana.”